Gott, enkelt & hälsosamt 

Att handla och äta mer hälsosamt är bra för alla. Både vuxna och barn. Med hjälp av Familjens Val gör vi det enkelt att lära sig detta på ett lätt sätt. 


Att handla hälsosamt kan vara lättare sagt än gjort. Inte sällan är du som kund i händerna på hur tillverkaren vill marknadsföra sin produkt för att få den att sälja bra. En till synes hälsosam vara kan i själva verket visa sig vara raka motsatsen. 

Vi på Familjens Val har som avsikt att hjälpa till med att hitta god mat som barn oftast tycker om. För att förklara det enklast kan man säga att vi har tagit med ett sortiment med lite mindre socker, lite mer fullkorn och lite mer mättande mat. Helt enkelt lite mer hälsosam mat för dig och din familj!

  • Mindre socker
  • Mer fullkorn
  • Mer mättande 
  • 100 olika varor 
  • Tydligt markerade på hyllkanten

Familjens Val - kostskola 

Mat som mättar 

Olika livsmedel mättar olika mycket. Det kan bero på t ex hur mycket fett som finns i maten, köttmängd, fibrer, mängden fullkorn eller tillagningsätt. Oftst mättar kött, fisk, gröt, fullkorn och fiberrika livsmedel extra bra. 
 

Mättnad får oss att äta mindre

Den huvudsakliga anledningen till varför vi äter är för att kroppen behöver bränsle. Oftast signaleras detta genom att vi blir hungriga. Beroende vad man väljer att äta blir vi olika mätta på olika livsmedel. Väljer vi vitt rostat bröd kan man i pricip äta hur många smörgåsar som helst. Väljer vi däremot ett lite grövre bröd och kanske ett ägg som pålägg kommer mättnaden betydligt snabbare. Med andra ord äter man då färre kalorier men blir lika mätt! 

Fullkorn 

Fullkorn är hela kornet eller korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl. Det är hälsosamt att välja bröd, flingor, gryn, pasta och ris som innehåller fullkorn. De har mycket fibrer, järn, kalium, magnesium samt en hel del   antioxidanter som E-vitamin, fenoler och växtsteroler.
Antioxidanter tar död på gifter i kroppen. 

Var finns fullkorn?

Fullkorn finns i grovt bröd, knäckebröd och många andra fullkornsprodukter, till exempel pasta, bulgur, couscous och ris.
Havregryn och rågflingor, liksom fullkornscouscous och fullkornsbulgur, består helt och hållet av fullkorn. 

Socker 

Socker är ett samlingsnamn för flera olika sockerarter. Olika sockerarter finns naturligt i frukt, bär och mjölk.
Sackaros, det socker vi använder för sötning av livsmedel, består av glukos och fruktos. Detta  ger enbart energi och saknar vitaminer, mineralämnen och kostfibrer och mättar i princip ingenting. 
Honung består till fyra femtedelar av socker och innehåller obetydliga mängder av vitaminer och mineralämnen. Farinsocker, sirap och råsocker är i stort jämförbara med vitt socker.

Vad är problemet med socker?

Många skulle behöva dra ner på sockrade livsmedel som ger mycket energi men lite näring. Det finns tillsatt socker i många produkter som vi kanske inte tänker på som särskilt söta, som fruktyoghurtar och många frukostflingor. Det mesta av socker vi får i oss kommer ändå från mat och dryck som vi vet innehåller socker till exempel läsk, saft, godis, glass, choklad, kakor och bullar. Men, mattillverkarna lägger i mer och mer socker i maten för att sälja mer. 

Aspartam, Stevia, Acesulfam-k?

Dessa tillsatser är väldigt omdiskuterade och man har ”hört” väldigt mycket om dessa i media genom åren. Man får givetvis tycka vad man vill om sötningsmedel men det är av största vikt att man i så fall jämför mellan det som är relevant - alltså att man ställer socker och sötningsmedel mot varandra. För oavsett hur man vänder och vrider på det så är socker ett hälsoproblem i stora mått mätt och inget tyder på att sötningsmedel kommer i närheten av detta. 

Sötningsmedel

Är sötningsmedel farliga? Nej, alla sötningsmedel som är godkända har undersökts mycket noggrant i många olika studier på celler, djur och människor. De har bedömts som helt säkra att användas som tillsatser i livsmedel. Det finns dessutom regler hur de får användas - i vilka typer av livsmedel och i vilken mängd. 
Vill du läsa mer om sötningsmedel kan du besöka www.livsmedelsverket.se